ChristenUnie kiest voor degelijk en zorgvuldig bestuur

Door Willem Schaaij op 6 juni 2026 om 21:00

ChristenUnie kiest voor degelijk en zorgvuldig bestuur

in Ooststellingwerf

Het krantenbericht over de financiële afrekening van 2025 laat zien dat de gemeente Ooststellingwerf er financieel gunstiger voorstaat dan verwacht. Dat is op zichzelf positief nieuws. Tegelijkertijd roept het ook de vraag op wat wij als gemeente met die ruimte doen, en hoe we ervoor zorgen dat middelen daadwerkelijk terechtkomen waar ze nodig zijn.

artikel uit Nieuwe Ooststellingwerf van 4-6-2026

Voor de ChristenUnie is dat een belangrijk punt. Goed financieel beleid gaat niet alleen over cijfers die kloppen, maar vooral over verantwoordelijkheid, zorgvuldigheid en keuzes die ten goede komen aan inwoners, dorpen en voorzieningen. Meevallers zijn welkom, maar ze ontslaan ons niet van de plicht om kritisch te blijven op uitvoering, prioriteiten en resultaat.

Dat bleek ook uit de bespreking in de raad. Juist wanneer de jaarrekening positief is, is het belangrijk om door te vragen op inhoud. Worden plannen ook echt uitgevoerd? Worden doelen gehaald? En zijn procedures op orde? Het is goed dat vanuit de ChristenUnie aandacht is gevraagd voor concrete onderwerpen zoals restafval en aanbestedingen. Dat past bij een betrokken en waakzame houding in de raad.

Voor onze fractie is het van belang dat ambities niet alleen mooi op papier staan, maar ook haalbaar en uitvoerbaar zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor duurzaamheid, maar net zo goed voor zorgvuldige besteding van publieke middelen. Inwoners mogen verwachten dat de gemeente helder stuurt, verantwoord omgaat met geld en open is over wat wel en niet lukt.

In de komende periode blijft de ChristenUnie zich daarom inzetten voor degelijk bestuur: betrouwbaar, zorgvuldig en gericht op het algemeen belang. Dat sluit ook aan bij de gezamenlijke raadsagenda 2026-2030, waarin samenwerking, inwonersparticipatie en heldere uitvoering van beleid nadrukkelijk als uitgangspunt zijn benoemd.